Stoppet i tollen…

Jeg har vannet plantene...

Dagens store spenningsmoment, var ikke overraskende, passering av tollkontrollen i Kristiansand… av flere årsaker… Men først måtte vi jo komme oss dit…

Det er jo alltid greit om en feriepakket bil med norske skilt får stå i fred… Det er jo ikke alltid tilfellet rundt om i Europa, f.eks i Gøteborg… Heldigvis er Holstebro et fredelig sted, så den norske bilen, som nesten var parkert i Norges vej, sto der den skulle stå, og hadde fått stå helt i fred. Akkurat denne gang var det ikke bare ganske greit, men faktisk litt mer enn det… av flere årsaker…

Vi skulle ta fergen fra Hirtshals kl. 1215 og det er et par timers kjøring dit, så det var bare å be Liv om å ta oss raskeste veien dit… og det gjorde hun… gjennom danske landsbyer på landbygden… med en helt ny vei… Før har vi kun kjørt to ulike veier til og fra Holstebro… nå vet vi at det er en tredje vei også… Ja ja, ikke bare å kjøre på gps… Men som gps-bonus fra Liv, fikk vi kjørt igjennom en hel del kreative rundkjøringer, hvorav flere var kompass-merket og i tillegg var såpass utsmykket at de uten problemer kunne ha vært i Frankrike…

Nå ville tilfeldighetene at vi – og Rebecca – skulle få besøk fra Danmark og de hadde booket samme fergen som oss, utrolig tilfeldig og utrolig bra… av flere årsaker… Nå ville vi, måtte vi…, kjøre ombord og av fergen sammen – av flere årsaker…, så vi avtalte et møtested og det gikk helt greit. Innsjekkingen gikk også greit… etter noen dårlige erfaringer… er vi alltid like spent på den delen… og vi her kan ikke skylde på fergeselskapet… Men vi skal ikke rippe opp det… Innsjekkingen gikk som sagt greit og vi kjørte etter hverandre inn på fergen og det gikk også greit, helt til siste delen som endte opp med at vi ble stående i hver sin kolonne… Pokker… Det ville gi noen utfordringer når vi skulle kjøre i land…

Ta alltid bilde av hvor du har parkert på ferjen...
Ta alltid bilde av hvor du har parkert på ferjen…

Turen over gikk på blikkstille hav i en feriefull ferge, noe man vet å sette pris på når man har vært på sjøen når det ikke er blikkstille…

Før vi kjørte i land fikk vi snakket med «den nederlandsk bilen» som sto bak danskebilen i følge vårt, og fikk forklart situasjonen – og de skjønte problemet og var velvilligheten selv. Det resulterte i at vi tilslutt kunne gjøre av fergen som to perler på en snor – og denne gang ble ingen fletting mellom oss… En helt annen sak er det som vanlig var noe biler som ikke eide køkultur, og det er vel ingen overraskelse hvilke bilmerker det var… de samme som vi og alle andre stort sett blir forbikjørt av – uansett fart, føre og forhold… sving, bakketopp eller andre «veimessige utfordringer»…

Alt gikk knirkefritt helt til vi kom til tollkontrollen… Vi ble stoppet fordi vi var så tungt lastet… og det var vi jo… De kan faget sitt disse tollerne…

Alt det man tar med seg på ferie… Nå har vi aldri vært noen «light travellers» – og denne turen var ikke noe unntak… – nå kan det jo være at vi hadde kjøpt et og annet underveis også… «Okke som», tolleren så granskende på oss og den tunglastede bilen… Nå kom god planlegging til sin rett… Da vi ble stoppet var det bare å gi et lite honk slik at danskebilen også stoppet… Og det gjorde den… Puhhh… ellers hadde vi hatt en utfordring…

Nå hadde vi heldigvis ikke bare lastet ned Tollvesenets eminente KvoteApp – vi hadde til og med brukt den også… Så tolleren var godt fornøyd og det var vi også… Spesielt med at vi var 6 i følget…

Og da var det bare strake veien hjem til Egersund… Og der var kom vi etterhvert, 4 148 kilometer med opplevelser rikere…

Det har vært en utrolig flott tur med mye opplevelser, mye moro, en god del læring, og ikke minst en «nær døden opplevelse – bokstavelig talt…», men det gikk jo bra…

Vi ser nå at vi definitivt valgte rett tid i Frankrike… Det var hetebølge før vi reiste og det er nå varslet hetebølge i neste uke…

Langtidsvarsel-Romery
37 varmegrader er i meste laget…

Kort oppsummert: Vi kan anbefale Brugge, og kan virkelig anbefale champagnedistriktet – og ikke minst Romery. Nå er det ikke stedet du reiser for å gå på byen… landsbyen har ingen butikker, men den har til gjengjeld 8 champagneprodusenter… Og ikke minst et utrolig hyggelig vertskap i Betty og Nicolas som driver Champagne José Marc, og vi trivdes svært godt i huset, Le gîte som de leier ut og som har alt det som trengs for et komfortabelt opphold. Vi kommer tilbake dit!

Og for deg som har fulgt oss, håper vi at du også har fått med deg noe… Vi takker for hyggelige tilbakemeldinger underveis!

Og hva har vi så lært i dag da?

• Greit med god planlegging… av flere årsaker…
  • Tollerne kan jobben sin…
  • Noen ganger er reisefølge utrolig greit å ha… av flere årsaker…
  • Tollvesenets KvoteAp er enkel og grei – og anbefales av flere årsaker…
  • 4 148 kilometer går fort…
  • Vi klarer oss fint uten at gradestokken er over 37 grader…
  • Vi må ta en intern diskusjon om og opplæring i, hvordan man vanner blomster…