På plass i Carpentras

Marked i Carcassone

For å ha en myk start dagen og før varmen satte inn for fullt gikk vi tidlig på marked i Carcassonne, grønnsaker, frukt, brød, ost, østers, oliven for å nevne noe. Så ble det vandring i byen før vi tok fatt på veien videre. Dette var jo litt mer spennende enn godt er pga sprekken i vinduet. Nå var vi mest spent på utviklingen i løpet av natten, men den hadde bare blitt litt over en cm større. Så vi la fortrøstningsfullt i vei til vår neste destinasjon Carpentras. Det er mye smale smug og gater i disse gamle byene, TomTom ville ha oss gjennom en jernbaneundergang, men denne var på maks 2 meter og da vet jeg ikke om fortauskanten på 40 cm i bredden og 30 i høyden er regnet med, smalt var det i uansett og hvordan han som kjørte foran oss kom igjennom vet jeg ikke, antagelig er det en grunn til at mange kjører rundt i små biler…

Marked i Carcassonne

Bilturen er på 2 timer og 45 min og iom at sprekken utvidet seg med en cm i løpet av turen ble dette en noe lengre tur enn det normalt ville ha tatt… Men alt gikk greit og vi kom frem til Carpentras uten at sprekken sprakk. Nå måtte vi ta en liten «æresrunde» før vi klarte å finne en parkeringsplass – det er ikke så enkelt å klare å stoppe i tide – og med alle de smale smugene og enveiskjørte gater er det heller ikke bare å snu…

Marked i Carcassone

Carpentras er både en by og en kommune i departementet Vaucluse i regionen Provence-Alpes-Côte d’Azur sør-øst i Frankrike. Her skal vi være i en uke og har tenkt å bruke byen som base for å utforske området rundt for byen som sådanne er ikke noe å bruke en uke på. Nå er vi jo litt spent på hvordan dette blir med bilen, men vi får vel avklart noe i løpet av mandagen. Vi skal nok ikke lide noen nød.

Det er godt og varmt her, temperaturen ligger på 32-34 grader og det er stort sett 20 grader mer enn hjemme – og virkelig herlig. Litt varmt er det med byvandring, men vi holder ut…

Etter hvert ville vi ha oss litt middag, men det var ikke så enkelt. Alle (!) hadde sluttet å servere mat (!), men til slutt fant vi en cafe der vi fikk kjøpt paier og brødmat. Det viste seg at vi hadde kommet i pausen mellom lunsjservering og middag og da nytter det ikke å komme her og komme her… «Manger – fini!» Middag det spiser man på kvelden og ikke i femtiden…

Festival i Carpentras

De har selvfølgelig festival her også… Alltid en festival, men denne er fin nok. Masse folk i gatene utover kvelden med opptreden av ulike grupper med musikk, trommer og den slags. Må si at det er virkelig godt å kunne gå rundt i byen langt ut over kvelden, varmt og godt, med masse folk.

Så hva har vi lært i dag da?

• Det er ikke alltid der bare er å følge etter TomTom, det hjelper å bruke hodet også…
  • Det at en hotellsafe har en bruksanvisning, er slett ingen garanti for at det hjelper…
  • Det er ikke bare å spise middag når som helst…
  • Det er ikke all ost som egner seg for å ta med på et varmt hotellrom… (Nei Eva, den lukter ikke pro….)

Festival i Carpentras

En kommentar til «På plass i Carpentras»

1. Hei, det var hyggelig lesning til morgenkaffen. Dere later jo ikke til å lide nogen nød, med østers til frokost..
    Her er det nydelig sommervær (det skulle da bare mangle), vi får vel omkring 25 grader, og det er fullstendig vindstille. Skal forsøge å holde på det til dere kommer.
    Sommerhilsen fra Vejby Strand..