En liten tur innom Ciudad del Este i Paraguay

En ny dag i Evas bukse…, men kun til kl 1200 da kom mine egne tilbake fra vaskeriet, Så nå er jeg ikke lengre i buksene i til Eva, men men det kan jo være det samme – vi bor jo på firemannsrom…

Nå er alle i hvertfall friske og oppegående, så da begynner det å bli på tide å finne på noe mere spennende enn det de siste to dagene har brakt oss, selv om det absolutt har vært helt ok.

Vi hadde bestemt oss for å la hotellet ordne med bussbilletter til Curitiba, men (heldigvis) var det søndag – vi hadde som vanlig vært noe trege med å bestemme oss, og de kunne ikke få brakt billettene til hotellet. Så Eva og jeg tok turen opp til bussstasjonen og kjøpte billettene selv, og det er det jeg har sagt før, noen et eller annet sted holder en hånd over oss…

Den turen og den bussen hotellet hadde anbefalt oss, var riktignok det billigste alternativet, men… du får jo det du betaler for… Det viste seg at det hadde vært en eller annen kommunikasjonssvikt og turen kl 2000, var en helt vanlig buss – "melkerute" og UTEN liggeseter… og det hadde blitt en laaaaaaaang natt på bussen. Nå fikk vi da til slutt kjøpt de rette, men dog noe dyrere billettene – så vi er forhåpentligvis fremme i Curitiba i morgen tidlig – nogenlund uthvilt.

I dag har vi, bortsett fra en tur på vaskeriet, vært i Paraguay i byen Ciudad del Este. Den er akkurat like shabby, lurvete og uten interesse som de sier i reisehåndbøkene… Det var søndag så mye var stengt, men det var da mer enn nok som var åpent. Fordelen med søndagen var at det var mye mindre folk både på grensen og i byen – og ikke minst var byen tryggere på en slik dag. I alle fall sa guiden vår det, og da er det vel sant. Det var noe dyrere å ta en bil med guide, enn å ta taxi selv, og en hundrelapp var det helt klart verdt. Nå hadde vi en svært så kompetent guide, hun snakkt rimelig godt engelsk – og var nyutdannet veterinær…

Vi sparte nok noe på ikke å (kunne) handle (så mye) der iom at det var søndag, nei da. Det byen selger er elektronisk utstyr, sigaretter (sikkert mye falske…) og parfyme (helt sikkert svært mye falskt – mye er farget vann i fin innpakning…). Og av dette er det lite vi trenger, vel nå trenger vi jo ikke så svært mye av det vi handler – tror jeg da… Nei nå får jeg vel kjeft, (stort sett antar jeg) alt av klær som vi handler er på gode kjøp listen – og (det skal – sier de) medføre mindre handling i Norge. Vel akkurat det gjenstår å se…

Resten av dagen ble tilbrakt i en større fuglpark, The Foz Tropicana Bird Park. Det var en fin tur, de var rett nok i bur, men mesteparten var i meget svære bur som ga muligheter til å fly og bevege seg. Bla annet var vi inne i et papegøyebur med en masse store og mindre fugler som hadde stor moro med å drive med snittflyging rundt hodet på deg.

Nå er alt pakket og klart, og det gjenstår bare å finne rett buss – og gå av i rett by…, men det går nok bra.

Så hva har vi lært i dag da?:

• Dagen er best i egne bukser.
  • Kjøp bussbillettene selv…
  • Byen Ciudad del Este i Paraguay er ikke noe man reiser til som eneste mål på en ferietur.
  • Det er hardt å ikke ha nr 6.

2 kommentarer til «En liten tur innom Ciudad del Este i Paraguay»

1. Dere savner vel nyheter hjemmefra – ogn her er det dramatiske ting på gang.
    Hjelmeland sentrum er uten vann idag – kommunen skal utbedre en vannledning – en seilbåt kom inn til gjestehavnen i Egersund i går – et TV eksploderte på Klepp i natt og det skal være sommerfest i Frelsesarmeen – visstnok med strengemusikk. Det skal være valg til høsten (dere må komme hjem til da – tror ikke det går an å forhåndsstemem i Brasil) og det er store og nye omveltninger på gang i Norge. Nå har alle partilederne vært på sommermøte hos Levende Ord i Bergen – og iflg måleapparatene som registrerte energien på applausen så er det FrP som leder an i kampen – det har 1300 i bergen bestemt. Jesus stemte visstnok også FrP –
    Men sola skinner fortsatt i Egersund og på oss snille og gode.
    God tur videre

1. Godt at det skjer noe i gamlelandet… og jo da det går ann å forhåndsstemme også i Brasil. Vi er nødt til å komme hjem til valget – jeg har ansvaret for den prktiske organiseringen av valget… Mvh Leif